Toggle Nav User Search
More sleep please!? More sleep please!?

More sleep please!?

We weten allemaal dat je overdags meer energie hebt als je ’s nachts goed uitgerust bent. Maar in slaap komen is niet voor iedereen even makkelijk. Met deze tips lukt het je om eerder naar bed te gaan en te gaan slapen, zodat je de volgende dag optimaal kunt benutten!

Let’s be honest. Je neemt je vaak voor om op tijd naar bed te gaan, maar dit lukt 9 van de 10 keer niet. We zijn veel te druk met het bingewatchen van series, nog eventjes Instagrammen of nog even gezellig telefonisch kletsen met je loved one(s). Maar, vroeg slapen is een échte must. Als we uitgeslapen zijn, zijn we overdags productiever. Genoeg slaap helpt ons om onze doelen te bereiken; of je nu gewoon een drukke week voor de boeg hebt of er op je werk keiharde deadlines aan zitten te komen. Om jou te helpen om meer uit je dag te halen, geven we je dé ideale tips om ’s avonds lekker vroeg onder de wol te kruipen.

Izia Detail Izia Detail

1. Maak een to-do lijstje

Heb je ’s avonds nog veel aan je hoofd waardoor je niet in slaap komt? Schrijf het van je af! Als je voor het slapen gaan nog 5 à 10 minuten de tijd neemt om een to do list te maken voor de volgende dag, ga je met een geruster gevoel naar bed.

2. Sport 's ochtends (mits je wekker dat toelaat natuurlijk)

Barst jij ’s avonds nog van de energie waardoor je niet in slaap komt? Verander dit door ’s ochtends te sporten. En of je nu aan bootcamp doet, yogalessen volgt of graag een ronde hardloopt, ’s ochtends sporten geeft je écht een boost om de dag lekker door te komen. Laat je wekker het niet toe (of ben je écht geen ochtendmens) om vroeg te sporten? Ga dan minstens 4 uur voordat je naar bed gaat, sporten. Anders houdt de endorfine je nog een tijdje wakker.

3. Pas je eetgewoontes aan

Een grote invloed op onze slaap is (de titel maakt het je niet écht moeilijk) voedsel. Probeer grote maaltijden na 18.00 uur te vermijden en als je iets eet, eet dan iets lichts, want een te gevulde maag kan je van je slaap afhouden! Tip: ondanks dat een salade licht voedsel is, is het voor het lichaam zeer moeilijk om te verteren. Je favo salade is dus écht voor overdags. Bon appétit!

4. Kleine stapjes

Ben jij iemand die tot 02.00 uur ’s nachts wakker ligt, maar echt graag op tijd wil slapen? Start vanaf vanavond met iedere avond iets eerder naar bed gaan, zodat je lichaam kan wennen aan op tijd naar bed gaan. Probeer in eerste instantie om rond 00.00 uur écht te slapen! Lukt dit, vervroeg dan je ‘bedtijd’ gestaag met een half uur. Blijf geduldig, uiteindelijk lukt het je en loont het zich.

5. Toverwoord: rituelen!

Bedenk rituelen om eerder naar bed te gaan. Doe om een bepaalde tijd je heerlijke comfortabele pyjama aan, begin daarna aan je gezichtsverzorgingsroutine, drink vervolgens een kopje thee en ga dan lekker naar bed! Doe je dit elke avond, dan zal je lichaam deze rituelen associëren met naar bed gaan. Succes guaranteed!

6. Bye bye electronics

Je slaapkamer moet een plek zijn om tot rust te komen. Zorg er voor dat deze kamer rust ademt en verwijder alle elektronische apparaten uit je slaapkamer. Niet alleen voor de afleiding, maar ook omdat de elektromagnetische velden van deze apparaten een negatief effect hebben op je slaap. En zeg eens eerlijk, 8 uur op een dag naar een beeldscherm staren is toch meer dan voldoende? De kantoordames zullen dit ongetwijfeld met ons eens zijn!

7. Leg je mobiele telefoon weg!

Scenario: het is je gelukt om vroeg naar bed te gaan (yay!) en je probeert te slapen, maar checkt voor de zekerheid nog even je wekker. Op het moment dat je je telefoon weer weg wil leggen, krijg je een appje binnen. Ach, daar kun je nog wel even op reageren?! En voor je het weet heb je een heel dagboek uitgewisseld en is het alweer veel te laat. Dit gebeurt ons allemaal! Feit blijft: als je je telefoon onder je kussen of op je nachtkastje legt, heb je binnen no time je telefoon weer in handen. Schakel daarom je telefoon uit of leg hem ergens neer zodat je niet uit bed hoeft. Want als je eenmaal warm in bed ligt, moet er wel een hele goede reden zijn om eruit te gaan, toch?

8. Val niet op de bank in slaap

Dat het heerlijk is om ‘s avonds vast een beetje weg te dommelen op de bank, dat kunnen we niet ontkennen. Echter wordt het moeilijker om je ertoe te zetten om naar bed te gaan. Zit je op de bank en voel je dat je écht moe aan het worden bent? Ga dan heerlijk slapen. In bed!

9. Zet een wekker

Wellicht een beetje kinderachtig, maar zet een wekker om te gaan slapen. Hoe vaak komt het niet voor dat je de tijd helemaal niet in de gaten hebt en dat het toch al later is dan gedacht? Met een wekker herinner je jezelf eraan dat je naar bed mag (mag ja, want slapen is toch fantastisch?). Dit betekent natuurlijk niet dat je gelijk moet slapen. Pak er een boek of een tijdschrift bij en lees je moe!

10. Maak van je slaapkamer een mooie ruimte!

Maak van je slaapkamer een plek waar je graag tijd doorbrengt en probeer zo min mogelijk rommel te maken. Vermijd bergen was op de grond, een ‘was-stoel’ (de stoel waar jij je semi vieze kleding op legt, omdat het niet vies genoeg is om in de wasmand te gooien) en rondslingerende papieren, boeken, sokken, etc.

Onze tips: berg kleinere spullen als sierraden op in decoratieve kistjes, stapel boeken zodat het er kunstig uitziet en kies voor een mooi vloerkleed die fungeert als échte eyecatcher. En geloof het of niet, ’s ochtends je bed opmaken helpt je de dag beter te beginnen. Kleine moeite, groot resultaat!

By the way… wist je dat we 1/3e van ons leven slapen? Genoeg reden dus om in kwalitatief bedtextiel te investeren. En niet alleen kwalitatief, maar ook met mooie prints en fijne materialen. Sleep well!

Copyright © 2019 ESSENZA HOME