Toggle Nav User Search

    Wat is de beste slaaphouding?

    In een eerdere blogpost schreven we over wat je slaaphouding over jou als persoon zegt, maar nu duiken we verder in deze materie om er achter te komen wat de beste slaaphouding is. Interessante informatie als je het ons vraagt!
    ESSENZA Dekbedovertrekset Rosalee Mosterdgeel

    Drie hoofd slaaphoudingen

    Onder de mensen zijn er drie slaaphoudingen: op de buik, op de rug en op de zij. Maar welke slaaphouding is nu het best en welke houding kan op den duur klachten geven? We nemen alledrie de houdingen onder de loep.

    Slapen op de buik

    Veel mensen slapen op hun buik, maar volgens experts is dit geen goede slaaphouding. Wanneer je op je buik slaapt, draai je je hoofd automatisch schuin. Slaap je de hele nacht in deze houding, dan kun je 's ochtends wakker worden met flink wat pijn in je nek. Bovendien kan dit uiteindelijk leiden tot chronische nekklachten. Slaap jij dus graag op je buik? Dan kan het geen kwaad om eens een andere slaaphouding te proberen.

    Slapen op je zij

    Slapen op je zij is de meest populaire slaaphouding en dat is ook niet zo gek, aangezien de meeste mensen tijdens hun slaap in een foetushouding liggen (liggend op je zij met de knieën opgetrokken tot aan de borst). Slapen op je zij is bovendien gezond, omdat je niet zo snel last van je nek krijgt en je bij deze houding meer gifstoffen afvoert. Daarnaast slapen zijslapers 's nachts vaak goed door.

    Een paar nadelen van op je zij slapen: je hebt altijd last van een arm (inderdaad, die slapende arm) die in de weg ligt, je krijgt mettertijd meer rimpels in je gezicht en deze houding zorgt voor extra druk op de schouders wat op den duur weer voor schouderklachten kan zorgen. Zorg er daarom voor dat je een hoofdkussen hebt dat je hoofd en schouders goed ondersteunt!

    Zwangere vrouwen kunnen ook het beste op hun zij - en dan met name de linkerzij - gaan liggen, omdat je op deze manier de beste doorbloeding hebt en dat is belangrijk voor de baby. Slapen op je zij is dus tijdens een zwangerschap de beste slaaphouding.

    ESSENZA Dekbedovertrekset Fleur Grijs

    Slapen op je rug

    Volgens experts is slapen op je rug over het algemeen de beste slaaphouding, omdat je in deze houding je wervels het minst belast en dus het meest ontspannen ligt. Zorg er wel voor dat je een goed hoofdkussen hebt dat steun biedt aan je hoofd en schouders, anders krijg je alsnog klachten. Bovendien is slapen op je rug goed om rimpelvorming tegen te gaan - dit scheelt je weer wat dure anti-rimpel crème!

    Wie beter niet op hun rug kunnen gaan liggen, dat zijn snurkers. Op je rug slapen verergert snurken en dat is voor de partner die ernaast ligt niet bepaald wenselijk (handen in de lucht!). Probeer jezelf in dat geval dus een andere slaaphouding aan te leren.

    Deze artikelen zijn wellicht ook interessant voor je:


    Copyright © 2020 ESSENZA HOME